tisdag 28 september 2010

Bonito spöfångad i Kattegatt

Det råder inga tvivel om att det just nu råder febril bonitofrossa. Finns väl ingen initierad havsfiskare som inte vill åka till Bua för att sjösätta sin båt. Rykten har surrat länge, nu är det äntligen bekräftat. Först ut att rapportera sin fångst är Simon Hermansson från Bua som i fredags först hade på 4 bonito som han inte lyckades bemästra med sin lite klenare havsöringutrustning. Hem och ut på sjön igen. Nu med bättre utrustning. 3 bonito blev resultatet. Största boniton vägde 1,8 kilo och var 54 cm lång. Högg ett klassiskt Viking Herring i Grytområdet. Fightades otroligt bra för sin storlek. Resten kan du läsa här samt se hur fisken, som även kallas ryggstrimmig pelamid (Sarda sarda) ser ut. Själv ska jag ut så fort jag bara kan. Får se om någon fiskeintresserad själ hakar på? Spelar ingen större roll om den är svart, så mycket vill jag ut med båten. Till och med mina knän skakar trots att jag inte lyckats fånga en av dessa i svenska vatten - drömfiskar. Slit spö...

Inga kommentarer:

Translate to your own language