onsdag 17 december 2008

Brommö

Var ute med guiden Micke Puhakka och trollade på Vänern. Fiskade norr om Brommö i ett grådisigt och smått kyligt väder. Det var nog Stockholmsafton för det var massor av guider från det området. Kände mig utanför med min härliga dialekt. Ingen fattade vad jag pratade om. Micke hade på en av sina specialare, jag likaså. Första hugget kom när tredje spöt precis riggats. På min special förstås. Smack, ut med lina, två hopp och loss. Gick några minuter. Samma scenario! Va? Nya krokar och allt... Sedan högg tre provsmakare, två laxar, en öring, samtliga returnerades. Därefter hände inget förutom att vi fick kryssa mellan alla flytgarn. Hur spännande är det? Solen gick ner, då kom hugget! En småsensuell lax på 5,4 kilo. Hög , rund och vacker. Högg på Mickes fula Fjollträskwobbler, eller plast som är nya inneordet. Löja eller plast? Låter löjligt! Kan ju vara en Apex eller så... Bättre att säga: konstgjort eller naturligt. Fast det låter kanske stötande i vissa kretsar. Strunt samma, det var ju jag som drillade laxen. Micke ropade en massa konstigt. Kanske var det för att det till slut blev 2-2 vad det gäller hugg på respektive specialare. Vattentemp: mellan 5,1-5,9 i ytan. Bäst var ytfiskade wobblers, löja (skarpsill på sju hekto) fungerade dåligt för oss. En fiskepolis kollade oss inne vid hamnen, det var spännande. Han pratade i en timma. Tills nästa gång - slit spö!

Inga kommentarer:

Translate to your own language